Manoeuvreerschades verminderen? 10 tips

Voorkom onnodige kosten en onveilige situaties.

donderdag 30 maart 2017

Achteruit rijden, keren, parkeren: het lijkt eenvoudig. Toch ziet TVM dat een groot deel van de schades aan en door vrachtwagens door dit soort manoeuvres ontstaat. Maar liefst de helft van het totaal aantal schades, om precies te zijn. In de winkeldistributie gaat het zelfs om bijna 70% van het totaal. Terwijl dit type schade eigenlijk eenvoudig te vermijden is. Ed Postma, adviseur preventie en risicobeheer bij TVM, geeft tips.

Oorzaken van manoeuvreerschades

Een manoeuvreerschade ontstaat meestal doordat de chauffeur bekend is met omgeving en denkt de situatie te kennen. Ook (te) krappe doorgangen en tijdsdruk spelen geregeld een rol. Evenals - hoe tegenstrijdig het ook lijkt - hulpmiddelen als achteruitrijcamera’s. Chauffeurs vertrouwen hier namelijk vaak op, terwijl deze camera’s niet registreren wat er rondom de auto gebeurt.

Gemiddelde kosten: 2000 euro

Een manoeuvreerschade betekent niet alleen dat er gerepareerd moet worden, maar ook dat de vrachtwagen enige tijd niet kan rijden en de planning wellicht niet kan worden gehaald. Ook kan een schade invloed hebben op het imago van uw bedrijf. Bij grotere incidenten is het bovendien mogelijk dat een chauffeur tijdelijk uitvalt. Al met al kost één manoeuvreerschade uw bedrijf al gauw € 2.000. Dat betekent dat de vrachtwagen zo’n zes tot acht maanden moet rijden om dit weer terug te verdienen!

Tips om manoeuvreerschades te voorkomen

Het loont dus de moeite om in te zetten op het voorkomen van dit soort schades. Hoe u dit doet? Tien tips:

  1. In 70% van de gevallen blijkt dat spiegels beter afgesteld kunnen worden. Zorg er daarom voor dat uw chauffeurs regelmatig gebruik maken van een spiegelafstelplaats; zeker als er meerdere chauffeurs op één auto rijden.

  2. Zorg ervoor dat chauffeurs geen zaken voor het raam leggen of hangen die het zicht belemmeren. Zichtbelemmering is wettelijk en moreel gezien niet toegestaan. Bij een ongeval met zwaar letsel of erger wordt de chauffeur hier persoonlijk voor beboet/gestraft.

  3. Informeer uw chauffeurs over de situatie bij los- en laadplekken. Hoe ziet het er daar uit, waar moeten ze op letten? Dit kan bijvoorbeeld via het routeboek, de vrachtbrief of de boordcomputer.

  4. Laat uw chauffeurs ook elkaar informeren over de situatie bij los- en laadplekken. Maak gebruik van elkaars kennis.

  5. Stimuleer uw chauffeurs om alert te blijven (ook op bekend terrein!), de situatie te verkennen en uit te stappen als ze de situatie niet vertrouwen.

  6. Stimuleer uw chauffeurs om in alle situaties rustig te blijven. Zorg voor een haalbare planning en benadruk dat veiligheid voorop staat.

  7. Heeft de vrachtwagen een achteruitrijdcamera? Wijs de chauffeur erop dat dit slechts een hulpmiddel is en dat hij/zij daarnaast altijd de spiegels moet gebruiken.

  8. Informeer uw chauffeurs over de kosten van een manoeuvreerschade. Ook over de ‘onderwaterkosten’ zoals kosten door vertraging, imagoschade, stilstand en een planning die niet meer kan worden gehaald.

  9. Doe mee aan Ridders van de Weg en zet chauffeurs die jarenlang aaneengesloten schadevrij hebben gereden in het zonnetje!

  10. Laat uw chauffeurs deelnemen aan de Code 95-opleiding TVM Manoeuvreren. Hierin leren ze manoeuvres optimaal voor te bereiden en uit te voeren.

Meer weten over dit onderwerp?

Neem dan contact op met Ed Postma, adviseur preventie en risicobeheer, of uw eigen adviseur, accountmanager of tussenpersoon.